ProCare Polecam Książki
Książki
Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu

Tytuł: Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu. Praktyczny poradnik dla nauczycieli i rodziców

Autor:  Patricia Howlin, Simon Baron-Cohen i Julie Hadwin

Tytuł oryginału: Teaching Children with Autism to Mind-Read. Practical Guide

Tłumacz: Magdalena Karwala

Rok wydania: 1999

Rok wydania polskiego: 2010

Wydawnictwo: Wydawnictwo JAK

ISBN: ISBN 978-83-929749-4-9

Prezentowany przewodnik dla nauczycieli i rodziców stanowi opis programu terapeutycznego stymulującego rozwój teorii umysłu u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Problemy z odczytywaniem oraz rozumieniem cudzych emocji i myśli dla wielu badaczy stanowią jeden z najbardziej charakterystycznych objawów autyzmu. Osoby z autyzmem znacznie gorzej wypadają w testach wymagających zdolności przyjęcia cudzej perspektywy, stąd próby stworzenia treningu, który umożliwiłby kształtowanie odpowiedniego rozumienia sytuacji społecznych.

Autorzy skupiają się na bardzo praktycznych aspektach Teorii Umysłu. We wstępie teoretycznym przybliżają podstawowe problemy z nią związane i dokonują podziału umiejętności czytania umysłu (ang. Mind-Read), a pracę w ramach każdej z grup umiejętności dzielą na 5 etapów. Kolejne rozdziały książki poświęcone są nauczaniu na temat emocji, przyjmowania perspektywy i rozumienia innego stanu wiedzy różnych osób oraz rozwijaniu zabawy opartej na udawaniu.

Ogromną zaletą tej publikacji jest bogaty zbiór materiałów i konkretnych wskazówek terapeutycznych do poszczególnych sfer i etapów programu. Ponadto dołączone są arkusze do oceny postępów, które ułatwiają ewaluację programu. Polskie wydanie uzupełnione jest o zestaw czterech drewnianych klocków ze schematycznymi „buziami” z czterema podstawowymi emocjami.

Przewodnik stanowi przydatne narzędzie w pracy psychologów, pedagogów, logopedów oraz wszystkich opiekunów osób z zaburzeniami w spektrum autyzmu.

 
1001 Great Ideas for Teaching and Raising Children with Autism Spectrum Disorders

Tytuł: 1001 Great Ideas for Teaching and Raising Children with Autism Spectrum Disorders

Autorki: Veronica Zysk i Ellen Notbohm

Rok wydania: 2004

Wydawnictwo: Future Horizons;

ISBN-13: 978-1932565195

Gdzie kupić? Praktycznie nie dostępna w Polsce, najtaniej na amazon.com

 

Prezentowana książka jest zbiorem wskazówek i pomysłów pomocnych w radzeniu sobie z codziennymi wyzwaniami nauczania i wychowywania dziecka z autyzmem.

Autorki zrezygnowały z naukowych terminów na rzecz przystępnego i pełnego ciepła języka. Dzięki formie krótkich notatek i pomysłów, książka nie przytłacza nadmiarem informacji, a jednocześnie każde jej otwarcie przynosi nową inspirację do planowania pracy terapeutycznej oraz radzenia sobie z trudami wychowania.

Wskazówki dotyczą różnorodnych płaszczyzn, w tym problemów integracji sensorycznej, trudnych zachowań, kształtowania samodzielności. Niektóre z rad zaskakują prostotą i trafnością, zachęcając do spróbowania „kolejny raz” pomimo niepowodzeń. Autorki nakłaniają do zrozumienia i akceptacji, nie zniechęcając do prób poprawy sytuacji dziecka i opiekunów.

Książkę warto polecić zarówno osobom, które nie posiadają rozległej wiedzy teoretycznej, jak i profesjonalistom. Połączenie zdrowego rozsądku, celnych spostrzeżeń i entuzjazmu pozwala dostrzec nowe możliwości w stymulowaniu rozwoju osób z autyzmem.

 
Relationship Development Intervention with Young Children

Tytuł: Relationship Development Intervention with Young Children: Social and Emotional Development Activities for Asperger Syndrome, Autism, PDD and NLD

Autorzy: Steven E. Gutstein i Rachelle K. Sheely

Rok wydania: 2002

Wydawnictwo: Jessica Kingsley Publishers

ISBN: 978-1843107149

Gdzie kupić? Praktycznie nie dostępna w Polsce, najtaniej na amazon.com

 

Pierwsza część podręcznika zawierającego omówienie ćwiczeń przeprowadzanych w ramach treningu opracowanego przez zespół dra Gutsteina adresowana jest głównie do osób zajmujących się terapią i wychowywaniem osób z zaburzeniami w nawiązywaniu relacji społecznych.

Choć tytuł sugeruje, że jest przeznaczona dla młodszych dzieci, w rzeczywistości obejmuje trzy pierwsze poziomy programu Relationship Development Intervention. W przypadku osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu warto zacząć od początkowych poziomów również w pracy z młodzieżą i dorosłymi.

Podręcznik nie zawiera obszernych treści teoretycznych - stanowi raczej rzeczowe i przystępne omówienie poszczególnych ćwiczeń. Autorzy podejmują również kwestie możliwych trudności oraz wariacji, które pomogą urozmaicić nawet wielokrotnie powtarzane ćwiczenia.

Książkę szczególnie polecam rodzicom, gdyż zawiera wiele rad i pomysłów na dotarcie do ich dzieci w sposób dający im poczucie bezpieczeństwa i satysfakcji. Ćwiczenia mają formę zabaw i baraszkowania, co pomaga dostarczyć ciepłych i radosnych doświadczeń w relacji między dzieckiem a rodzicem.

 

 
Księga RDI

Tytuł: Księga RDI - wytyczanie nowych ścieżek w autyzmie, zespole Aspergera i PDD z Programem Rozwoju Relacji

Autor: Steven E. Gutstein

Tytuł oryginału: The RDI Book - Forging New Pathways for Autism, Asperger's and PDD with the Relationship Development Intervention­® Program

Tłumacz: Dąbrowska-Jędral Maria

Rok wydania: 2009

Rok wydania polskiego: 2012

Wydawnictwo: Fundacja Rozwiązać Autyzm

ISBN: 978-83-930979-2-0

Księga RDI to pierwsza pozycja dotycząca Programu Rozwoju Relacji przetłumaczona na język polski. Można uznać ją za książkę wprowadzającą w filozofię metody RDI. Kierowana jest głównie do rodziców, studentów, wolontariuszy i osób, które chcą rozpocząć szkolenie na konsultanta RDI (jej przeczytanie jest warunkiem zakwalifikowania do udziału w szkoleniu).

Księga RDI podzielona jest na dwie części. Część pierwsza to przybliżenie typowego rozwoju relacji u dzieci w wieku niemowlęcym i wczesnodziecięcym. Przystępnym językiem autor pisze m.in. o roli wspólnej uwagi oraz koordynowania działania. Pokazuje, jak złożone umiejętności społeczne wyłaniają się z bardzo prostych interakcji pomiędzy rodzicem i dzieckiem. Każdy rozdział kończy się pytaniami i zadaniami domowymi, które mają na celu pogłębienie zrozumienia omawianych zagadnień. Druga część publikacji dotyczy już bezpośrednio dzieci z ASD oraz wprowadzania Programu Rozwoju Relacji do życia rodziny. Nie jest to jednak wyczerpujący podręcznik i po jego przeczytaniu rodzic czy terapeuta nie otrzyma gotowych recept, czy chociażby zbioru przykładowych ćwiczeń. Celem autora było raczej nakierowanie na pewien sposób myślenia o rozwijaniu relacji z osobą z ASD.

Księga RDI jest dobrym punktem wyjścia do zapoznania się z terapiami zorientowanymi rozwojowo. Można ją polecić rodzicom, którzy zastanawiają się, jaką terapię wybrać i na co zwracać uwagę w codziennym życiu. Terapeuci, którzy szukają konkretnych wskazówek i rozwiązań powinni sięgnąć po inne pozycje dr Gutsteina, których recenzje publikowałam na stronie – niestety, nie zostały jeszcze przetłumaczone na język polski, ale liczę na to, że Księga RDI jest po prostu zapowiedzią kolejnych publikacji na temat RDI.

 
Materia autyzmu. Łączenie wątków w spójną teorię


Okładka książki "Materia autyzmu"Tytuł:
Materia autyzmu. Łączenie wątków w spójną teorię

Autor: Judith Bluestone

Tytuł oryginału: The Fabric of Autism, Weaving The Threads Into A Cogent Theory

Tłumacz: Dąbrowska-Jędral Maria, Klimek Agnieszka

Rok wydania: 2004

Rok wydania polskiego: 2010

Wydawnictwo: Fundacja Rozwiązać Autyzm

ISBN: 978-83-930979-1-3

Książka „Materia autyzmu” przybliża założenia teoretyczne i filozofię rozumienia funkcjonowania osób z autyzmem, które leżą u podstaw metody HANDLE. Nie jest to jednak zwykły podręcznik będący zbiorem zadań i ćwiczeń: jest to książka nasycona własnym doświadczeniem autorki, zarówno jako osoby z autyzmem, jak i jako terapeutki. Judith Bluestone opisuje problemy sensoryczne i zachowania określane przez zewnętrznych obserwatorów jako „trudne” z perpektywy osoby, która sama się z nimi zmaga, co jest niezwykle cenne i pozwala na lepsze zrozumienie osób z autyzmem.

Metoda HANDLE (Holistic Approach to NeuroDevelopment and Learning Efficiency czyli Holistyczne Podejście do NeuroRozwoju i Efektywności Uczenia się) jest metodą nastawioną na usprawnianie układów neurologicznych. Opiera się na wykonywaniu starannie dobranego zestawu ćwiczeń w domu przy udziale rodziców. Ćwiczenia obejmują m.in. opukiwanie głowy i twarzy, naciskanie stawów, co pozwala na stymulowanie przetwarzania w danej modalności zmysłowej. W książce omówione są podstawowe problemy związane z zaburzeniem przetwarzania zmysłowego, problemami z odżywianiem, stresem oraz snem – autorka pokazuje, jak wszystkie te aspekty łączą się powodując obserwowane u osób z ASD objawy związane z zachowaniami trudnymi i zaburzeniami w zakresie komunikacji i relacji z innymi ludźmi. W książce znajduje się dużo przykładów dotyczących konkretnych pacjentów uczestniczących w programie HANDLE, wiele z nich wiąże się ze spektakularnymi efektami.

Bez względu na to, czy książka przekona nas do stosowania metody HANDLE, warto ją polecać rodzicom i terapeutom ze względu na wielki szacunek, z jakim pokazuje i wyjaśnia trudności i zachowania osób z ASD.

 


Ważne informacje

Serdecznie zapraszam na szkolenia tematyczne dla specjalistów, rodziców i wolontariuszy, które prowadzę wraz z zespołem Rozwijanki w Centrum Wspierania Rozwoju w Wieliczce. Harmonogram szkoleń i dokładne informacje na stronie Rozwijanki.

Szczegóły

Współpraca

Chętnie podejmę współpracę w zakresie prowadzenia diagnozy i terapii psychologicznej, a także w badaniach naukowych oraz przygotowywaniu publikacji dot. zaburzeń rozwojowych.

Prawa autorskie

Zdecydowana większość materiałów na stronie jest mojego autorstwa. Możesz ich użyć do własnej pracy terapeutycznej i edukacyjnej, ale nie rozpowszechniaj ich bez mojej zgody.

Kontakt ze mną

Jeżeli chcesz się ze mną skontaktować w sprawie terapii lub chcesz rozpocząć współpracę w innym zakresie (ośrodki, wydawnictwa), proszę o wypełnienie formularza kontaktu.

Mapa strony

Mapa strony pomoże Ci w poruszaniu się po serwisie.
Naszą witrynę przegląda teraz 17 gości